Pokud si podáváte v této době žádost o hypotéku, aniž byste měli něco naspořené, to nepůjde.
Už přes dva měsíce, od července 2017, banky na doporučení Národní banky Slovenska (NBS) vyžadují, aby vám zbylo deset procent ze zůstatku příjmů. Následně se v lednu 2018 opět požadovaná rezerva zvýší na 15 procent, a od července příštího roku dosáhne 20 procent. Pokud vám našetřené peníze budou chybět, na hypoteční úvěr nedosáhnete. Budete muset snížit výši úvěru o který žádáte, nebo si přibrat k žádosti o hypotéku spoludlužníka. Co v takových případech doporučují banky? Zeptali jsme se na to dvou z nich.
U hypoték začala být od července 2017 podle doporučení NBS povinná finanční rezerva na žadatele 10 procent. Dokáží si klienti danou rezervu vykrývat z vlastních zdrojů nebo jak jinak tuto situaci řeší?
V některých případech bude tato změna znamenat, že klientovi se sníží maximální výše splátky úvěru, kterou můžeme akceptovat po vyhodnocení žádosti o úvěr. Například, před změnou jsme klientovi uměli poskytnout úvěr s maximální splátkou 200 eur a po změně to bude už jen úvěr se splátkou 180 eur. To znamená, že klient nemusí vždy dostat takovou výši úvěru, jakou požaduje. Jedním z řešení je, že klient si část peněz potřebných k financování bydlení, které mu nemůže půjčit banka, naspoří.
Povinná finanční rezerva znamená, že klientem je z disponibilního zůstatku odečtena rezerva, vypočtená aktuálně jako 10 procent z rozdílu mezi čistým příjmem domácnosti a životním minimem domácnosti. U svobodného žadatele s příjmem 500 eur, životní minimum na jednu zletilou fyzickou osobu činí 199,48 eura. Povinná finanční rezerva se vypočítá jako 500 minus 199,48 = 300,52 eura krát 10 procent = 30,05 eura. O takovou nižší splátku po novém klientovi banka povolí splácet úvěr.
V příštím roce se mají zpřísnit i spotřební úvěry. Při jejich schvalování klientovi k jeho skutečným výdajům budete muset připočítat rezervu dvacet procent. K čemu by se měli z vašeho pohledu připravit?
Vzhledem k přísnějším podmínkám budou banky nuceny upravit procesy. To v praxi může znamenat, že pro některé klienty se stanou úvěry méně dostupné, respektive banka bude moci schválit nižší úvěr než požadují. Zároveň, pro splnění podmínek pro poskytnutí úvěru bude muset klient předložit více dokumentů a do žádosti o úvěr uvést další doplňující informace. Možným řešením je opět naspořit si chybějící částku.
Ve smyslu obezřetného přístupu u žadatelů o úvěr jsme již v minulosti posuzovali nejen disponibilní příjem, ale také celkovou bonitu klienta. Zavedená opatření nemají tak vysoký dopad na limity pro naše klienty.
S čím mívají lidé nejčastější problémy při žádosti o hypotéku či úvěr na bydlení? Jakým chybám se mají vyhnout?
Aktuální klienti často řeší dofinancování rozdílu mezi kupní cenou a maximální výší úvěru. My nabízíme k hypotéce zvýhodněnou úrokovou sazbu na bezúčelovém úvěru.
Například u hypotečních úvěrů pro mladé je nejdůležitější ověřit si, zda klient splňuje podmínky pro poskytnutí státního příspěvku. Tedy je-li ve věku 18 až 35 let, má požadovaný příjem a chce si financovat bydlení. Pokud podmínky splňuje, je třeba to uvést již při podání žádosti o úvěr. Pro všechny úvěry na bydlení platí, že financování je třeba prodiskutovat v bance, aby byly podmínky jasně komunikovány a nastaveny ještě před uzavřením nabývací smlouvy s prodávajícím. Také musí být jasně nastaveny a přizpůsobeny podmínkám banky, možnostem a potřebám klienta. Důkladným posouzením klientů je chráníme, aby se nezadlužili více než budou schopni splácet. Budou však potřebovat i určité vlastní finance. Jít stavět dům s tím, že nemají nic naspořeno, a všechno si chtějí financovat jen z půjčených peněz, není rozumné. Rovněž doporučujeme nepodceňovat pojištění úvěru, jelikož hypotéka se splácí často dlouhých 30 let.